زندگی رزمندگان در جبهه ها را برای خود الگو قرار دهیم
نوشته شده توسط : zwembril

حجت الاسلام 'محمدرضا زنگنه' روز دوشنبه به مناسبت سالروز عملیات فتح المبین به خبرنگار معارف ایرنا گفت: هر زمانی كه خواسته ایم موضوع دفاع مقدس را مطرح كنیم بیشتر به سراغ صحنه هایی رفته ایم كه هرچند ارزشمند است ولی مشابه آن در سایر جنگ های جهان نیز دیده می‌شود.

وی افزود: در هر جنگی منطقه ای ویران می شود، تعدادی كشته و یا زخمی می شوند ولی یك نكته مهم كه در دوران دفاع مقدس وجود داشت؛ موضوع فرهنگ زندگی رزمندگان اسلام بود كه كمتر به آن پرداخته شده است.

زنگنه كه مسوولیت آموزش رزمندگان را در دوران دفاع مقدس به عهده داشت، افزود: زندگی قبل از عملیات یكی از مراحلی بود كه رزمندگان در جبهه‌ها آن را می گذراندند و معمولا با طرح بحث های اعتقادی و اخلاقی و همچنین احكام همراه بود.

وی اضافه كرد: صمیمیت و سبكبالی و احساس نشاط و شادابی یكی دیگر از ویژگی‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود كه در جای جای جبهه ها مشاهده می شد.

زنگنه گفت: یكی دیگر از خصوصیات زندگی در جنگ این بود كه هر رزمنده ای آرزو می كرد تا جزو نفرات اول عملیات و به عنوان خط شكن باشد و این موضوع یك امتیاز محسوب می شد.

رییس موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان (ع) افزود: عملیات فتح المبین یكی از مهمترین عملیات های دوران دفاع مقدس است ولی آنچه كه در این عملیات اهمیت دارد، روحیات و اعتقادات رزمندگان است.

وی ادامه داد: یكی از مشخصه های نیروهای رزمنده، كم توقع بودن آنها و احساس تكلیف در برابر دیگران است كه از آن به عنوان ایثار تعبیر می كنیم.

زنگنه با بیان خاطره ای از عملیات فتح المبین گفت: یك روز شهید 'كاظم رستگار' به عنوان فرمانده گردان اعلام كرد تا رزمندگان آماده اعزام به خط مقدم شوند و با توجه به این كه عملیات های جنگی معمولا در شب آغاز می شود، برخی از رزمندگان لب به اعتراض گشودند كه چرا ما را از خط شكن بودن محروم كردید ولی بعدا متوجه شدیم كه این عملیات به عنوان مقابله با دشمن بعثی بوده و هنوز عملیات اصلی آغاز نشده بود.

این پژوهشگر دینی در ادامه با بیان صحنه هایی كه در این عملیات از نحوه كشته شدن سربازان عراقی دیده بود، اضافه كرد: عملیات فتح المبین استثنائاتی داشت كه یكی از آنها، امداد غیبی و كمك های الهی بود كه به وضوح دیده می شد و این عملیات به طور خاصی مورد عنایت الهی قرار داشت به گونه ای كه رزمندگان شاهد آن بودند.

زنگنه كه در همین عملیات از ناحیه پا مجروح شده بود، افزود: در این عملیات برای شكار تانك در دشت رقابیه مستقر شدیم و رزمندگان از روحیه ای بسیار بالا برخوردار بودند ولی نكته جالب توجه این بود كه یك رزمنده به ظاهر بسیار ضعیف و لاغر با چابكی خاصی در میان تانك ها می دوید و به داخل تانك ها نارنجك پرتاب می كرد.

وی افزود: بر اساس قواعد جنگی و چریكی چنین رزمنده ای با هیچ قدرت و روحیه ای نمی تواند با دشمن بجنگد مگر این كه از ایمان و اعتقاد بسیار بالایی برخوردار باشد و رزمندگان در دوران دفاع مقدس با همین روحیه و ایمان توانستند در مقابل دشمنی كه از سوی بسیاری از كشورها حمایت می شد، مقاومت كرده و از میهن اسلامی خود دفاع كند.

عملیات فتح‌المبین به منظور آزادسازی مناطق وسیع غرب دزفول، دهلران و خارج كردن شهرهای اندیمشك، شوش، دزفول و جاده اندیمشك - اهواز از زیر آتش دوربرد دشمن با حضور 100 گردان سپاه و 35 گردان ارتش در مقابل 170 گردان دشمن در 4 مرحله در روز دوم فروردین ماه سال 1361 با رمز یا زهرا (س) آغاز شد.

در این عملیات بعد از 8 روز نبرد دلیرانه رزمندگان، مناطقی به وسعت 2500 كیلومتر مربع از اراضی جنوب ایلام و شمال خوزستان از اشغال دشمن رهایی یافت و یگان‌های زرهی، مكانیزه و پیاده عراقی مستقر در منطقه‌ متحمل خساراتی سنگین شده و با از دست دادن مواضع اشغالی ناگزیر در پشت رودخانه دویرج به پدافند پرداختند.

در عملیات فتح المبین جاده‌های مهمی نظیر 'دهلران-دزفول'، 'عین‌خوش- چم‌سری' و 'مهران-دهلران'، 'تنگه‌ ابوغریب' و 'عین‌خوش خیاز'، 'دو سلك' و سایت‌های چهار و پنج و همچنین بخشی از مناطق نفتی جنوب ایلام آزاد گردید و علاوه بر آن 15 هزار نفر از نظامیان عراق به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و 4000 نفر نیز كشته و مجروح شدند.

فراهنگ**1003**1588





:: برچسب‌ها: پاییز ,
:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
رضا در تاریخ : 1391/1/8/2 - - گفته است :
سلام
وبلاگ خوبی داری
اگر با تبادل لینک موافقی بیا توی وبلاگم و نظر بده که وبلاگم رو لینک کردی که من هم لینک کنم خوب دیگه خداحافظ


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: